fouladyazdfcbanner

مفهوم اقتصاد گیگ چیست؟ مزایا و معایب و مشاغل مرتبط فضای کار اشتراکی آبی‌سفید

به عنوان مثال ممکن است شخصی به کار نویسندگی یا کار توسعه نرم‌افزارعلاقه داشته باشد، اما به دلیل شغل اصلی خود نتواند به این موارد بپردازد. یک شرکت بیمه آمریکایی به نام Embroker به بررسی دلایل خروج مردم این کشور از مشاغل‌شان و پیوستن به حوزه اقتصاد گیگ پرداخته است. طبق این ارزیابی، ۳۳ درصد نیروی کار فعال در این حوزه به دلیل انعطاف‌پذیری شغلی بیشتر به سمت اقتصاد گیگ رفته است. کافی نبودن دستمزد، تمایل به جابجایی شغلی و نارضایتی از محل کار دیگر دلایلی است که افراد به خاطر آن‌ها مشاغل اقتصاد گیگ را انتخاب می‌کنند.

از نسل هزاره اغلب به‌عنوان یکی از نیروهای محرکه اصلی اقتصاد گیگ نام برده می‌شود. نسل هزاره بیشتر از هر نسل دیگری به‌صورت آزاد کار می‌کند و همچنین این نسل همواره در پی این است که کسب‌و‌کار خود را راه‌اندازی کنند چون این نسل به انعطاف‌پذیری و آزادی برای انتخاب کار اهمیت می‌دهند. تولیدکنندگان محتوا از مهم‌ترین شاغلان اقتصاد گیگ در ایران و جهان هستند، آنها بار محتوای سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی را به دوش می‌کشند و بالاآمدن سایت‌ها و صفحات به آنها وابسته است. بر این اساس اگر استعدادی در نوشتن دارید یا توانایی‌های ترجمه شما قوی است و از طرفی می‌توانید ایده‌پردازی کنید، تولید محتوا یکی از بهترین گزینه‌ها برای شماست. اقتصاد گیگ به مشاغلی اطلاق می‌شود که به افراد اجازه می‌دهند از طریق یک پلتفرم آنلاین، پروژه‌های خود را پیدا کنند. این نوع اقتصاد با وجود پلتفرم‌هایی مانند Airbnb، Fiverr، و Upwork در دهه گذشته رشد چشم‌گیری داشته است.

برهمین اساس است که بهتر است به عنوان فردی که به دنبال یک کسب و کار سودآور می‌گردد، بیشتر با مفهوم اقتصاد گیگ آشنا شوید. بنابراین در ادامه مقاله با تعریف آن و مزایا و معایب به همراه مشاغل گوناگون مرتبط با اقتصاد گیگ آشنایی پیدا می‌کنید. تمامی این موارد به اختیار کارمند گیگ است، یعنی او انتخاب می‌کند که به چه مشاغلی و در چه بازه‌های زمانی و برای چه افرادی کار کند. در واقع در این سبک، کارمند به جای اشتغال به یک کار تمام وقت به چندین کار در بازه‌های زمانی کوتاه مدت مشغول است. اقتصاد گیگ به عنوان یکی از کارآمدترین روش‌های کسب درآمد در دنیای تجارت به شمار می‌آید، چرا که در این نوع از سبک کار شما می‌توانید بدون از دست دادن شغل و منبع درآمد خود به کارهای جانبی و مشاغل وابسته نیز بپردازید. از آن به عنوان یک منبع درآمد کمک‌کننده استفاده می‌شود، با این حال بسیاری از اشخاص از این نوع فعالیت برای اشتغال به کارهایی که به آنها علاقه‌مند هستند نیز استفاده می‌کنند.

تأثیر اقتصاد گیگ

بنابراین این عیب می‌تواند تاثیر منفی بر تضمین امنیت مالی و پشتیبانی اجتماعی افراد در کسب و کارشان داشته باشد. هر چه رشد اقتصاد گیگ رو به افزایش رود، رقابت بین فریلنسرها و ارائه دهندگان خدمات نیز افزایش پیدا می‌کند. با وجود رقابت فزاینده در یک سیستم، کاهش قیمت‌ها، مزاحمت در بازاریابی خدمات و تقسیم تقاضا پیش می‌آید که معمولا باعث ایجاد چالش‌هایی در کسب و کار برخی از افراد می‌شود. بازاریابی رسانه‌های اجتماعی شامل ایجاد و مدیریت اکانت‌های رسانه‌های اجتماعی برای مشاغل است. این شغل اقتصاد گیگ، می‌تواند شامل ایجاد محتوا، تعامل با فالوورها و پیاده‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی باشد. بازاریابی رسانه‌های اجتماعی بخش بزرگی از اقتصاد گیگ را تشکیل می‌دهد و اگر در تبلیغ آنلاین محصولات و خدمات مهارت دارید، این مسیر یک راه عالی برای کسب درآمد است.

این یک فرصت برای شما خواهد بود که روزبه‌روز خودتان را به توانایی‌ها و ابزارهای لازم برای فعالیت در حوزه اقتصاد گیگ، مجهز کنید چراکه در ایران اولین آغازکنندگان همیشه پیشروهای هر بازاری بوده‌اند. بسیاری از شرکت‌ها مانند TaskRabbit، Fiverr و Handy از اقتصاد گیگ استفاده می‌کنند. به‌طورخاص، آن‌ها ترجیح می‌دهند از یک بازار مبتنی بر رتبه‌بندی با سیستم‌های پرداخت ایمن استفاده کنند که معمولاً به‌عنوان یک برنامه سفارشی، قالب‌بندی می‌شوند. در همین حال، پلتفرم‌های ابری با گردهم‌آوردن کارمندان و مشتریان مستقل، همه این‌ها را آسان‌تر کرده‌اند. به طور کلی باید گفت که امروزه بخش عظیمی از اقتصاد جهانی در حوزه مشاغل وابسته به گیگ صورت می‌گیرد.

این‌طور نیست که همه کارفرمایان تمایل به استخدام کارکنان قراردادی و موقت داشته باشند، اما باز هم اقتصاد گیگ می‌تواند پیشرفت شغلی کارمندان تمام‌وقت را دشوارتر کند. دهه ۷۰ میلادی شروع دوره‌ای بود که جریان اصلی علم اقتصاد در جهان در مورد آموزه‌هایی که از زمان روی کار آمدن اقتصاد کینزی بر اقتصادها حاکم شده بود، تجدیدنظر کرد. این تجدیدنظر زمینه شکل‌گیری متاخرترین گونه نظام سرمایه‌داری را فراهم ساخت. یکی از خطوط فکری نئولیبرال‌ها، کاهش حداکثری دخالت دولت در اقتصادها است. یکی از جلوه‌های این دخالت، قوانین کاری است که به زعم اقتصاددانان جریان اصلی، برای تولید دست و پاگیر است و مانعی برای رشد اقتصادی به حساب می‌آید.

این نمونه نشان میده که اسنپ از طریق ارائه یه پلتفرم آنلاین، افراد رو قادر می‌سازه تا به عنوان رانندگان حرفه‌ای به صورت موقت و مستقل، خدمات حمل و نقل رو ارائه بدن و از این طریق درآمدزایی کنن. توی این مدل کسب و کار، اسنپ به عنوان واسطه‌ای بین رانندگان و مسافرها عمل می‌کنه و با فراهم کردن زیرساخت فناوری و بازار آنلاین، این امکان رو فراهم می‌کنه تا افراد به صورت موقت و از راه دور خدماتشون رو ارائه بدن و به درآمد برسند. نویسندگی از جمله کارهای وابسته به اقتصاد گیگ است که طرفداران بسیار زیادی را به خود اختصاص داده است، به گونه‌ای که بسیاری از افراد به کار نویسندگی مشغول هستند. نویسندگی درگیگ بسیار متنوع بوده و می‌تواند شامل نوشتن برای هر نوع موضوع در زمینه وبلاگ، وب مقالات شرکت‌ها و سایرین باشد.

این مسئله به فرسودگی شغلی آنها می‌انجامد و حتی الگوی خواب و سبک زندگی آنها را بر هم می‌زند. درک و پذیرش اقتصاد گیگ همچنین می تواند به عنوان یک تاکتیک بودجه ریزی استراتژیک عمل کند. برخی از نقش‌های شغلی ممکن است نیازی به موقعیت‌های تمام وقت ثابت نداشته باشند، بنابراین استخدام کارشناسانی مانند مهندسان صدا یا کارشناسان موضوع، گزینه‌ای پایدارتر و مقرون به صرفه‌تر است. این رویکرد منابع را برای سایر سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک آزاد می‌کند، زیرا هزینه‌های استخدام سنتی مانند استخدام و آموزش کارگران مبتنی بر پروژه را حذف می‌کند. برای پرداختن به این موضوع، بسیار مهم است که هنگام انتخاب کارگران گیگ دقت زیادی داشته باشید. تشریح واضح الزامات پروژه در شرح شغل، این احتمال را افزایش می دهد که کارگران، حتی اگر تازه وارد سازمان باشند، انتظارات را درک کرده و برآورده کنند.

طراحی گرافیک شامل طراحی لوگو و گرافیک وب و همچنین طراحی بسته‌بندی محصول و اکسسوری‌های تبلیغاتی است. اگر در استفاده از Adobe Creative Suite یا نرم‌افزارهای طراحی دیگر مهارت دارید، می‌توانید درآمد زیادی در اقتصاد گیگ داشته باشید. امروزه، اتصال به اینترنت تنها چیزی است که برای انجام یک معامله لازم است.

Cornelius Mcgrath

درونگرا. قهوه خور. کاوشگر. متخصص تلویزیون بشارت بیکن لاعلاج. طرفدار فرهنگ پاپ

تماس با ما
هرگونه اظهار نظر یا توصیه درباره محتوای این وب‌سایت به معنای تأیید یا توصیه ما برای استفاده از آن نیست، بلکه این محتوا به عنوان یکی از منابع ممکن برای اطلاعات مورد نظر ارائه شده است.