قیمت پایه قیمت گذاری تجهیزات دام و طیور است

عنوان 20- نشست خبری اتحادیه تولیدی ماشین آلات پرورش دام و طیور برگزار شد. اسکندر اسکندری رئیس هیات مدیره انجمن ماشین آلات صنعت دام و طیور با گلایه از چرخه های “خلق الساعه” گفت: یکی از مشکلات اتحادیه تولیدکنندگان تجهیزات سخت افزاری تغییر قوانین و مقررات است. چرخه یک شبه این چالش باعث شده است که برخی از محصولات برای عبور از گمرک ترخیص نشوند و تاخیر در ترخیص ممکن است منجر به خراب شدن یا دور ریختن برخی از محصولات شود.

وی افزود: حل این مشکل بخش بزرگی از مشکل تولید را حل می کند.

اشیایی که نمی توان ترسیم کرد

در ادامه این نشست، امین تکیوند نایب رئیس اتحادیه تولید ماشین آلات صنعت دام و طیور به سخنرانی پرداخت و گفت: وزارت جهاد کشاورزی هر ساله اعتباراتی را برای به روز رسانی مکانیزاسیون دامداری ها اختصاص می دهد. در بخش مکانیزاسیون این بودجه بین ادارات مختلف زراعت، باغداری، شیلات، دامپروری و پرورش طیور توزیع می شود.

وی ادامه داد: متقاضیان پس از تخصیص بودجه مراحل مختلفی را طی می کنند که یکی از آنها ثبت نام محصولات (اعم از داخلی و وارداتی) در سامانه 124 است.

نایب رئیس انجمن صنفی سازندگان ماشین آلات دام و طیور در این بخش گلایه کرد و گفت: زیرساخت ها مشکلاتی دارد که بدون اتمام کار از متقاضیان وقت می گیرد. از این رو اکثر تسهیلات تخصیص یافته استفاده نمی شود و تولیدکنندگان نمی توانند از این فرصت در فعالیت های تولیدی خود استفاده کنند.

وی بیان کرد: برخی قیمت ها مربوط به سال های گذشته است و این قیمت ها مبنای قیمت گذاری خودروهای تولیدی و وارداتی است. به عنوان مثال در حالی که قیمت میکسر تغذیه (دستگاهی که غذا را برای تغذیه بهتر حیوانات مخلوط می کند) حدود 3 میلیارد تومان است، اما قیمت آن در سامانه 124 بستگی به گذشته دارد و حدود یک میلیارد و 200 میلیون تومان است.

وی گفت: زمانی که تولیدکننده یا واردکننده از تسهیلات تخصیصی استفاده می کند باید محصولات خود را در این سامانه ثبت کند و قیمت گذاری بر اساس قیمت های سال گذشته خواهد بود.

تقیوند گفت: ماشین آلات پرورش دام و طیور به سه دلیل باید در سامانه 124 ثبت شوند. اول اینکه این دستگاه ها در داخل کشور قیمت ندارند. دوم اینکه به تولیدکنندگان یارانه داده نمی شود و نکته سوم این است که تولیدکنندگان زیادی در کشور در این زمینه فعال هستند و بازار نیز از این قاعده مستثنی نیست و رقابت وجود دارد.

یک سقف و دو دستگاه هوایی برای دام و طیور

نائب رئیس انجمن تولید ماشین آلات پرورش دام و طیور در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چند درصد ماشین آلات این مشاغل خود مالک هستند، گفت: 99 درصد تجهیزات پرورش طیور و 70 مورد. درصد تجهیزات پرورش دام در داخل کشور تولید و تهیه می شود.

تقیوند در ادامه به اهمیت استانداردهای تولید در این خودروها اشاره کرد و افزود: این انجمن برای رسیدگی به این مسائل و عدم ورود تجهیزات با هر استانداردی به کشور و بازار ایجاد شده است.

به گفته این عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدی ماشین آلات دام و طیور، 90 درصد تجهیزات موجود دام فاقد استاندارد لازم است.

تقی وند در پایان گفت: امسال برای این بخش حدود 3500 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که به دلیل مشکلات زیرساختی سامانه 124، بدون هزینه به روز رسانی تجهیزات دامپروری و طیور، بیشتر آن بلااستفاده مانده است. . سال گذشته نیز به همین دلیل قسمت زیادی از این تاسیسات به بهره برداری نرسید.

در دی ماه 1400 بر اساس قانون انتزاع، کلیه مراحل مربوط به تنظیم بازار محصولات کشاورزی از صفر تا صد در اختیار وزارت جهاد کشاورزی و محصولات غیرکشاورزی به وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت. تجارت؛ اما تولیدکنندگان گلایه دارند که با وجود این اقدام، هنوز برخی از کارها باید از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری شود و همین امر باعث شده تا تولیدکنندگان محصولات کشاورزی بخشی از این موضوع را از طریق وزارت جهاد کشاورزی درخواست کنند. و کشاورزی و بخشی دیگر از طریق وزارت حراست پیگیری هایی مانند ثبت نام محصولات و قیمت آنها در سامانه 124 که مربوط به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است.

Howard Gaines

مزاحم عمومی کافه قهوه. موسیقی نینجا. طرفدار فرهنگ پاپ

تماس با ما