تصاویر دره رنگین کمان جزیره هرمز یک شگفتی زمین شناسی


آفتاب نیوز :

دره رنگین کمان در جزیره هرمز قرار دارد و یکی از شگفتی های زمین شناسی و یکی از شگفتی های خلقت به شمار می رود.

تماشای رنگین کمان در آسمان چندان خلاف باور و عرف نیست. اما وجود رنگین کمان زیبا روی زمین و در دل کوه ها یک باور و تجربه روزمره است. چنین منظره ای با پس زمینه آبی خلیج فارس و آسمان آبی هرمز هر بیننده ای را مجذوب خود می کند. با ما همراه باشید تا با این شگفتی زیبای طبیعی که یکی از جاهای دیدنی جزیره هرمز است، آشنا شوید.

دره رنگین کمان کجاست؟

دره رنگین کمان یکی از آثار طبیعی و جاذبه های استان هرمز است که در جنوب غربی جزیره هرمز در جنوب ایران قرار دارد. جزیره هرمز یکی از جزایر کمیاب خلیج فارس است.

آدرس: استان هرمز، جزیره هرمز، جنوب غربی جزیره، دره رنگین کمان

جاده دسترسی به دره رنگین کمان

برای رفتن به دره رنگین کمان ابتدا باید به جزیره هرمز بروید. پس از رسیدن به جنوب ایران و جزیره قشم یا بندرعباس، از اسکله زکری قشم و حقانی در بندرعباس وارد جزیره هرمز شوید. در راه، می‌توانید از راهنماهای محلی مسیر دره رنگین کمان را طی کنید.

جاده قشم به جزیره هرمز

اگر می خواهید از جزیره قشم به هرمز بروید؛ به اسکله زاخاری بروید.

ماشین خود را در پارکینگ اسکله پارک کنید و با ارائه کارت ملی خود بلیط بخرید. سپس با کمک شناور به سمت جزیره هرمز حرکت کنید. بسته به نوع و سرعت قایق، سفر از 45 دقیقه تا یک ساعت طول می کشد.

مسیر بندرعباس به جزیره هرمز

یکی دیگر از راه های سفر شما به جزیره هرمز، ایستگاه حقانی در بندرعباس است. اگر به بندرعباس سفر کرده اید و می خواهید سفر خود را با تور هرمز به پایان برسانید، به حقانی بروید. قایق های این ایستگاه بیشتر از زکاری گردشگران را به جزیره هرمز می برند.

در ورودی ایستگاه بندرعباس تعدادی خودروی برقی برای جابجایی افراد و کالاها به محل فروش بلیط وجود دارد. اگرچه این مسیر کوتاه است و با پای پیاده در سه تا چهار دقیقه می توان به آن رسید. مسیر دریایی بندرعباس تا جزیره هرمز بسته به نوع کشتی حدود 40 دقیقه تا یک ساعت طول می کشد و ظرفیت هر کشتی حداقل 70 نفر است.

ماشین در جزیره هرمز

در ورودی بندر هرمز وسایل نقلیه اکتشافی و جابجایی وجود دارد که ساده ترین آنها موتورهای سه چرخ هستند.

دلیل نامگذاری دره رنگین کمان

جزیره هرمز از لایه های رسوبی و آتشفشانی تشکیل شده که حاوی مواد معدنی مختلف و مهمتر از همه نمک است. این رسوبات از نظر ترکیب و فرمول شیمیایی با رنگ خاصی متفاوت هستند. طبیعتاً این امر در مورد دره رنگین کمان نیز صدق می کند و کوه ها و دشت های آن از نمک های معدنی و مواد معدنی مختلف تشکیل شده است.

علت نام گذاری دره رنگین کمان کوه های اطراف دره است که به رنگ های مختلفی مانند زرد، سفید، قرمز، نارنجی، قهوه ای و حتی سبز و طلایی رنگ شده اند. رنگ های زرد، قرمز، نقره ای و سیاه از ترکیبات رسوبی و اکسید آهن به وجود می آیند. تشکل های آتشفشانی در دره رنگین کمان نیز رنگ های سفید، آبی، صورتی و خاکستری تولید کرده اند.

جالب است که در این دره سه سنگ فلزی به نام‌های مگنتیت، هماتیت و اولیگیست وجود دارد که حاوی اکسید آهن هستند. همچنین در این دره سنگ فلزی طلایی به نام پیریت وجود دارد که حاوی سولفید آهن است که به چشم شیطان معروف است.

با توجه به گرمای هوا در مناطق جنوبی کشور، فصل زمستان را می توان بهترین زمان برای سفر به هرمزگان و جزیره هرمز دانست. در واقع با سردی هوا در سایر نقاط ایران، گردشگران زیادی به جزایر جنوبی که آب و هوای مطلوبی دارند می روند.

آب و هوای این جزیره در بهار و اوایل پاییز به اندازه زمستان مساعد و مناسب برای گردشگری نیست. اما بهتر است در اوایل بهار و در تعطیلات که هوا سردتر می شود از این منطقه دیدن کنید. اگرچه ازدحام گردشگران در طول تعطیلات می تواند سکوت جذاب آن را از بین ببرد. در فصل تابستان به دلیل هوای بسیار گرم، سفر به این منطقه خوب نیست. بازدید از این جاذبه شگفت انگیز رایگان است.

جاذبه های گردشگری دره رنگین کمان

دره رنگین کمان مملو از سنگ و سنگ و خاک است که با تنوع رنگ هر بیننده ای را شگفت زده می کند.

بدون شک، باور اینکه خاک و سنگ می توانند با این طیف رنگی وجود داشته باشند، برای هر بازدیدکننده ای دشوار خواهد بود. جالب است بدانید که رنگ قرمز بیشترین سهم را در این جعبه مداد رنگی زیبا دارد. این رنگ ها در کنار هم تصویری منحصر به فرد را خلق کرده اند که شاهکاری از طبیعت جنوب محسوب می شود.

در هر قدمی که برمی دارید از دیدن رنگ آبی روی یک سنگ و رنگ زرد در گوشه دیگر خسته نمی شوید. در این طبیعت رنگارنگ حتی سنگ های نقره ای سیاه و براق نیز وجود دارد. اگر از این دره دیدن کنید از ترکیب رنگ های جالب خاک و صخره ها با آسمان آبی جزیره لذت خواهید برد.

یکی از شگفتی ها و جاذبه های دره رنگین کمان صخره ای عظیم است که با دو دست رو به آسمان می درخشد و هنگام بارندگی آب وارد چاه زیر صخره می شود و مدت زیادی در آنجا می ماند.

یکی از نکات جالب دره این است که خاک رنگارنگ آن کاربردهای متنوعی دارد. به عنوان مثال می توان از آن برای تهیه ادویه جات یا حتی برای مصارف دارویی یا در صنعت رنگ و رنگ استفاده کرد.

نکاتی برای بازدید از دره رنگین کمان هرمز

زیرا خاک رنگارنگ دره می تواند لباس های شما را لکه دار کند. بنابراین بهتر است لباس های روشن نپوشید یا بیشتر مراقب باشید.

در سفر به دره رنگین کمان از گذاشتن زباله در محیط خودداری کنید و در صورت امکان زباله جمع کنید.

صنایع دستی زنان هنرمند این جزیره ارزش خریدن دارد. به خصوص که از این طریق کمک زیادی به معیشت مردم بومی که درآمد پایینی دارند، می شود.

در نتیجه پس از بازدید از دره رنگین کمان، سری به مغازه ها بزنید و یک سوغاتی جالب از این جزیره بخرید.

در میان صنایع دستی جزیره هرمز می توان به بطری های پر از خاک رنگی برخورد کرد که نباید خرید کنید. این بطری ها از خاک گرانبهای جزیره پر شده اند و خرید شما بومیان را تشویق می کند تا برای امرار معاش خاک بیشتری بفروشند که چیزی جز نابودی ذخایر رنگارنگ معدنی هرمز ندارد.

وقتی به دره رینبو می روید خاک رنگارنگ این مکان را با خود نبرید. این اراضی از منابع ارزشمند دره است و بی توجهی به این موضوع در طول زمان می تواند آسیب زیادی به منابع رنگارنگ آن وارد کند.

برای گشت و گذار در جزیره هرمز می توانید از سه چرخه های جالب با رانندگان محلی استفاده کنید و تجربه متفاوتی را برای خود رقم بزنید.

به گزارش سایت گردشگری کجارو، در نزدیکی دره رنگین کمان جاذبه های زیادی وجود دارد که از جمله آنها می توان به دره مجسمه ها، موزه دکتر نادیان، کوه گلک، کوه نمک و سواحل زیبا اشاره کرد.

Mara Gomez

کارشناس توییتر متعصب موسیقی. جنرال الکل ماون. علاقه مندان به تلویزیون

تماس با ما